www.acec-web.org
números publicats
hemeroteca
El butlletí de l'ACEC
inici >

< suBscriu-te

versión en castellano >
 

núm. 32  /  23 de gener de 2009

 

S
U
M
A
R
I

Diàriament, l'ACEC envia per correu electrònic els Titular(e)s Digital(e)s als associats inscrits, amb l'última informació de l'agenda d'activitats i enllaços a notícies culturals, especialment de temàtica literària, aparegudes als principals mitjans de comunicació nacionals i internacionals.
subscriure-s'hi>

L’ACEC organitza unes jornades de debat sobre l’excel·lència literària

 

L’Associació Col·legial d’Escriptors de Catalunya, amb el patrocini de CEDRO i la col·laboració de la Institució de les Lletres Catalanes, organitza, del 2 al 4 de febrer de 2009, unes jornades per a parlar sobre l’excel·lència literària.

“Qualsevol creador, i no només creador, sinó qualsevol persona, si vol fer les coses bé, s’ha d’enlairar, ha de ser excel·lent”, diu Valentí Gómez i Oliver, un dels coordinadors de les Jornades. Excel·lència, doncs, “no vol dir elitisme, sinó tenir uns principis, uns valors”. En aquest sentit, la trobada analitzarà també el fet que “la literatura, com altres manifestacions artístiques, viu un moment de molts canvis, en el qual la indústria i el rendiment econòmic són molt importants” i “fins a quin punt això afecta la creació literària i el procés expressiu de la literatura”, explica Miquel de Palol, coorganitzador de l’acte.

“L’humor com a dogma” serà el tema que encetarà les jornades, dilluns 2 de febrer, amb una taula rodona en la qual hi participaran Xavier Bru de Sala i Eduardo Mendoza per debatre sobre l’humor com a element invasiu en les arts discursives. “El que abans era un element de sàtira, s’ha convertit en humor que anestesia, que pot fins i tot arribar a ser reaccionari i no revolucionari”, segons Palol, moderador de la taula.

Eulàlia Lledó i León Febres Cordero seran els ponents de la segona sessió, dimarts 3 de febrer, que parlarà sobre l’autoria, la tradició i el plagi. Sobre la taula s’exposaran temes com ara en quina mesura l’autor copia o recupera d’altres autors, la manera de reinventar i modificar i la importància de la recepció a l’hora d’interpretar.

La tercera jornada, dimecres 4 de febrer, porta per títol “La construcció del cànon literari” i hi participaran Rafael Argullol i Lluís Maria Todó. “No hi ha un cànon absolut, sinó que es va modificant amb el pas del temps”, puntualitza Gómez i Oliver, que serà l’encarregat de moderar la taula rodona, i afegeix: “El cànon està al marge de les modes, és com un gran riu de la tradició, que fa surar les obres que són bones i perduraran i ofega les que no són prou bones”.

Les tres sessions es duran a terme a la sala Josep Maria de Sagarra de l’Ateneu Brcelonès, a les 19.30 hores.

Programa de les Jornades sobre l’excel·lència literària.

AGENDA D'ACTIVITATS

'La feria de los sentidos' >

Presentació del llibre de Mercedes Sánchez, editat per Maikalili, a càrrec de David Castillo. Dilluns, 26 de gener, a les 19.30 hores, a l'Aula dels Escriptors de l'Ateneu Barcelonès.

Taller de literatura i psicoanàlisi. 'La creació literària i el concepte d'autor' >

Setena sessió d'aquesta modelitat d'investigació creativa on desplegar les diferents formes d'aproximació a la intersecció de literatura i psicoanàlisi. Amb la participació d'Antoni Colom i Alejandro Gómez-Franco, coordinadors del taller. Dijous, 29 de gener, a les 20 hores, a l'Aula dels Escriptors de l'Ateneu Barcelonès.

Jornades sobre l'excel·lència literària. 'L'humor com a dogma' >

Taula rodona, amb la participació de Xavier Bru de Sala i Eduardo Mendoza. Modera Miquel de Palol. Dilluns, 2 de febrer, a les 19.30 hores, a l'Aula Josep Maria de Sagarra de l'Ateneu Barcelonès.

Jornades sobre l'excel·lència literària. 'Autoria, tradició i plagi ' >

Taula rodona, amb la participació d'Eulàlia Lledó i León Febres Cordero. Modera: Anna Caballé. Dimarts, 3 de febrer, a les 19.30 hores, a l'Aula Josep Maria de Sagarra de l'Ateneu Barcelonès.

Jornades sobre l'excel·lència literària.
'La construcció del cànon literari' >

Taula rodona, amb la participació de Rafel Argullol i Lluís Maria Todó. Modera: Valentí Gómez i Oliver. Dimecres, 4 de febrer, a les 19.30 hores, a l'Aula Josep Maria de Sagarra de l'Ateneu Barcelonès.

consulti properes activitats

al sumari
 
 

El nou web de l’ACEC, una eina al servei dels associats

 

L’ACEC ha renovat el el seu portal a Internet (http://www.acec-web.org) per tal d’oferir nous serveis i informació actualitzada cada dia, tant als seus associats com al públic que el visiti. El nou web de l’ACEC es converteix en un nou canal de comunicació al servei del soci, que potencia especialment la difusió de l’entitat, les activitats que realitza i les prestacions que ofereix. 

La característica principal del web de l’ACEC és que està concebuda com una eina per als socis, que hi podran consultar, amb una actualització diària dels seus continguts, les notícies que més els poden interessar, els serveis que els ofereix l’entitat i les activitats que es realitzen. En aquest sentit, el web incorpora nous recursos com vídeos d’alguns dels actes de l’entitat, aprofitant al màxim els avantatges de les noves tecnologies.

Amb un disseny funcional que prioritza l’accés als diferents continguts, en el nou web tenen també molta força aquells serveis que durant els darrers anys l’Associació ha ofert a tots els ciutadans i, especialment, als escriptors i escriptores. Cal destacar, entre ells, l’arxiu audiovisual de poetes, la informació sobre el Premi de Traducció Ángel Crespo, el cercador de traductors –que continua tenint un paper molt important com a borsa de treball per a traductors i per a qualsevol empresa o entitat que necessiti els serveis d’algun d’aquests professionals– i els diferents monogràfics sobre temes professionals de gran utilitat per a la defensa dels drets dels autors.

Alhora, l’ACEC també ofereix als seus associats la possibilitat d’estar presents a Internet a través de la creació d’un bloc propi per a aquells autors que ho sol·licitin. En aquest sentit, dins l’apartat Autors de l’ACEC, els socis podran crear el seu propi espai amb tota la informació que vulguin donar a conèixer sobre la seva obra i la seva activitat literària.

al sumari
 
 

Els traductors literaris d’Europa denuncien les condicions que els imposa el “mercat”

El Consell Europeu d’Associacions de Traductors Literaris (CEATL), del qual n’és membre l’ACEC a través de la representació de Carme Camps, ha publicat un estudi comparatiu de la situació social i econòmica dels traductors literaris a Europa, que s’ha realitzat durant els anys 2007-2008.

La conclusió principal de l’estudi, que el CEATL ha fet pública a través d’un comunicat, és que, en cap lloc d’Europa, els traductors literaris poden subsistir en les condicions que els imposa “el mercat”. En molts països, fins i tot alguns dels més rics, la situació és francament catastròfica. El CEATL adverteix que aquest és un problema social molt greu en un continent que pretén ser desenvolupat, multicultural i multilingüe, però també, i sobretot, és un problema artístic i cultural. El comunicat acaba qüestionat: Com pot inferir la qualitat dels intercanvis literaris entre les nostres societats el fet de que els traductors literaris es vegin obligats a treballar amb precipitació per a poder viure?

Els resultats de l’estudi es poden consultar al web del CEATL, en francès o bé en anglès.

Per a més informació, pot adreçar-se a info@ceatl.eu

al sumari
 
 

Els autors ja poden sol·licitar la prestació extraordinària de 2009 

Els escriptors, traductors i periodistes socis del Centro Español de Derechos Reprográficos (CEDRO) poden sol·licitar, a partir d’avui i fins el 15 de gener de 2010, la prestació extraordinària 2009. Aquesta ajuda té com a objectiu contribuir al finançament de serveis sociosanitaris (material òptic i ortopèdic, cirurgia ocular, tractaments dentals, etc.) i consisteix en l’abonament del 75% de l’import de cada una de les factures d’aquests materials o serveis, amb un límit màxim de 600 euros per autor.

Poden sol·licitar aquest ajut els autors associats a CEDRO des d’abans de l’1 de gener de 2009 i amb antiguitat a l’entitat almenys de sis mesos. Aquesta prestació està prevista a la Llei de Propietat Intel·lectual, que determina que les entitats de gestió han de destinar un 20% de la compensació per còpia privada que recapten per a formació i assistència. El 2008, CEDRO va atorgar 4.700 ajuts d’aquest tipus.

Més informació

al sumari
   
   

El llibre electrònic entra amb força aquest any

Les editorials es preparen per a oferir els seus catàlegs digitalitzats, però es mostren cauteloses

 

El 2009 pot ser l’any de llançament comercial del llibre electrònic a Espanya, si més no  això fa pensar el fet que Sony posarà a la venda el seu lector Sony Reader el juny o l’octubre d’enguany –i ho farà a través de grans llibreries com l’Fnac, El Corte Inglés y La Casa del Libro– i que les grans editorials ja estan negociant la venda dels llibres del seu catàleg en format electrònic. De moment, a Espanya ja s’han venut prop de 3.000 unitats de lectors entre els tres models que es comercialitzen, xifra que encara queda molt lluny dels 600.000 que es van vendre durant el 2008 a Estats Units. Hi ha, però, moltes incògnites obertes que els grans editors han de treballar per tal d’assegurar-se un model de negoci que els sigui rendible i que eviti la pirateria, tan evident en el cas de la música.

Els responsables de dues de les grans editorials, Planeta i Random House Mondadori, asseguraven en un article publicat a El Periódico el passat 2 de gener, que s’ha d’establir primer si l’e-book és o no un llibre i quin ha de ser el seu IVA, i també s’ha de negociar amb els agents literaris quin percentatge de royalties ha d’obtenir l’autor sobre cada venda. I és que, tal i com comenta el president del Gremi d’Editors de Catalunya, Antoni Comas, “s’ha d’anar amb peus de plom amb aquest tema perquè encara no sabem per on anirà i s’ha de ser molt cautelós”.

Si bé és cert, segons confirma Comas, que els editors estan “preparats per a qualsevol canvi” i que moltes editorials tenen digitalitzat part del seu catàleg, en el cas dels llibres literaris “hem de valorar quina correspondència tindrà l’e-book amb el públic objectiu”, perquè els editors consideren que “es tracta d’un procés lent i dubto que hi hagi una eclosió prou forta el 2009 com perquè sigui encara una via de negoci rendible”. Comas assegura que el que no té sentit és que els editors facin “una promoció d’un llibre en format paper perquè després ens surti una competència en format digital de la mateixa obra”, per això, “o fem només un dels dos formats o els editors tenim els drets de tots dos”. En aquest sentit, el president del Gremi d’Editors de Catalunya afirma que “tots els nous contractes ja contemplen la publicació digital”.

Per altra banda, des del Centro Español de Derechos Reprográficos (CEDRO) s’insisteix en el fet que “el valor del llibre està en el seu contingut i no pas en la forma de difondre el coneixement, que s’ha d’adaptar a les necessitats dels usuaris”. Magdalena Vinent, directora de CEDRO, recorda que la veritable amenaça no és l’e-book, que considera que es “un model de negoci que podrà conviure amb els models actuals de negoci de la indústria editorial”, sinó en “creure que les obres de creació són gratuïtes pel fet de no existir el suport paper”.

El projecte de Carme Balcells

L’agent literària Carme Balcells ha estat la primera en impulsar el llibre electrònic, oferint els títols del seus autors a l’empresa navarresa Leer-e, sense passar per les editorials que els publiquen en paper però que no tenen els seus drets digitals. Així Leer-e distribueix els seus lectors de llibres electrònics a botigues com Mediamarkt o Happy Books i ofereix descàrregues d’obres d’autors com Gabriel García Márquez, Juan Marsé, Eduardo Mendoza, Camilo José Cela i Juan Goytisolo. Cada descàrrega té un cost de 10 euros i inclou dos títols. L’acord amb Balcells permetrà a aquesta empresa oferir 120 títols més aquest any. Ignacio Latasa, responsable de Leer-e, explicava el passat 8 de gener al bloc Libros y bitios que “ningú no confessa quins drets reporten els llibres electrònics als seus autors i és molt difícil calcular-ho per les diferents modalitats de preus que s’utilitzen, però, per l’experiència d’altres països, es podria situar entre el 30 i el 40 % del preu de venda al públic”, una quantitat notablement superior que en paper. Pel que fa als avançaments, Latasa diu que en el cas dels llibres electrònics “no es paga per endavant a l’autor, de moment, mentre no sapiguem el que pot donar de si la venda electrònica d’una obra”.

Més informació sobre el llibre electrònic

El llibre electrònic arriba a Happy Books

¿Amenaza el libro electrónico a las editoriales?
 
El proyecto electrónico de Carmen Balcells

“La Margie fins i tot ho va escriure aquella nit al seu diari, a la pàgina encapçalada amb la data 17 de maig de 2157. «Avui, Tommy ha trobat un llibre autèntic!»

Era un llibre molt antic. L’avi de la Margie li havia dit una vegada que, sent petit, el seu avi li va explicar que va haver-hi un temps en què totes les històries s’imprimien en paper.

Van passar les pàgines, grogoses i rugoses, i es van sentir molt divertits en llegir paraules que restaven immòbils, en comptes de moure’s, como hauria de ser, sobre una pantalla. I quan es tornava a la pàgina anterior, en ella seguien les mateixes paraules que havien llegit per primer cop”. (…)

Isaac Asimov. Com es divertien, 1951

 
al sumari
   
   

Mor l’historiador Rafael Abella

 
Abella va ser nomenat soci d'honor
F: C. Esteve

L’escriptor i historiador Rafael Abella, soci d’honor de l’ACEC, va morir el passat 23 de desembre a Barcelona als 91 anys, poques setmanes després de la publicació del seu darrer llibre, Los años del No-Do, coescrit amb Gabriel Cardona. Les honres fúnebres de l’escriptor es van celebrar el passat 25 de desembre a Barcelona i el 8 de gener a Madrid.

Químic de professió, Abella va publicar als anys 70 l’obra La vida cotidiana durante la Guerra Civil, que va aparèixer en dos volums: un dedicat a l’Espanya franquista (1973) i un altre a l’Espanya republicana (1975). A partir de llavors, Abella, amb els seus articles periodístics, les seves col·laboracions a la ràdio i els llibres publicats, va dedicar els últims 40 anys de la seva vida a la seva passió: explicar la micro-història espanyola, la vida quotidiana des de la Guerra Civil fins als anys 90.

Entre la seva obra, cal destacar també Lo que el Siglo XX nos ha dado; Julio de 1936: Dos Españas frente a frente; Por el imperio hacia Dios: crónica de una posguerra; De la Semana Trágica al 20-N; Finales de enero, 1939; La vida cotidiana de España durante el regimen de Franco; Lances de honor; Piratas del Nuevo Mundo i Barcelona cambia de piel. També va ser un dels escriptors del volum col·lectiu La Guerra de España. 1936-1939, coordinat per l’historiador Edward Malefakis.

L'Associació Col·legial d'Escriptors de Catalunya (ACEC) va nomenar Rafael Abella, juntament amb 30 associats més, soci d’honor de l’entitat, amb un acte celebrat el 12 de desembre de 2007 al qual hi va assistir per a rebre el diploma corresponent.

La mort de Rafael Abella a la premsa

Rafael Abella, un cronista de la microhistoria española (El Mundo)

Fallece Rafael Abella, un historiador de la vida cotidiana (La Vanguardia)

Muere el historiador Rafael Abella, cronista de la España cotidiana (El País)

Cronista de la Historia española (ABC)

 
al sumari
   
   

Andreu Navarra i Francisco Zaragoza presenten les seves obres a l’Aula dels Escriptors

L’ACEC acull també una nova sessió del cicle Encontres 080, que debat sobre la poesia eròtica

Aquest gener és un mes d’intensa activitat cultural a l’Associació Col·legial d’Escriptors de Catalunya. Aquestes dues últimes setmanes, l’Aula dels Escriptors de l’Ateneu Barcelonès ha acollit la presentació de dos llibres: El murmullo de las aguas bravas, de Francisco Zaragoza, i Fiebre y ciudad, d’Andreu Navarra, i una nova sessió del cicle Encontres 080, que va parlar sobre la poesia eròtica.

 
Francisco Zaragoza i Lluís Martí
F: Carme Esteve

Francisco Zaragoza va presentar, el passat 19 de gener, la seva darrera novel·la El murmullo de las aguas bravas, publicada per l’editorial Hipálage, en un acte en el qual hi va participar també Lluís Martí. Zaragoza, que compagina la seva professió d’enginyer i analista industrial amb l’escriptura, és autor, entre d’altres, de les obres Un futuro en el pasado y Reencuentro. A El murmullo de las aguas bravas, Zaragoza transporta el lector a la França del segle XVII, tot just abans de que comenci la revolució de 1789, i retrata una societat plena de contradiccions on l’amor, la cobdícia i la traïció són els ingredients bàsics de la trama d’aquesta història.

Galeria fotogràfica

 
Andreu Navarra
F: Carme Esteve

Per la seva banda, la presentació del poemari Fiebre y ciudad, d’Andreu Navarra, va tenir lloc el passat 12 de gener. El llibre, editat en format “llibre-objecte” per Diógenes Internacional, està publicat dins una gàbia i inclou fotografies d’Isabel Huete i un pròleg d’Eduardo Moga, presents també a l’acte.

La gàbia, segons explica Huete, “és el símbol del tancat físic i emocional al qual ens sotmet la gran ciutat, i també com a metàfora de la soledat de qui, tot i així, no aconsegueix quedar-se sol”. Sobre l’autor, Moga escriu al pròleg: “Andreu mira, amb lucidesa, el seu voltant – aquells paisatges urbans que són, alhora, els escenaris de la modernitat i del deliri– i també dintre seu”.

Galeria fotogràfica

Poesia i erotisme

 
Albert Tugues, Pura Salceda i Miquel Palol
F: Joan Roca

El cicle “Encontres 080”, coordinat per Albert Tugues, va parlar sobre poesia i erotisme, en la sessió del passat 13 de gener. Pura Salceda i Miquel de Palol van llegir alguns dels seus poemes i, a partir d’aquí, es va encetar un debat, amb la participació del públic, sobre els diferents tipus de poesia eròtica, des de la més tràgica fins a la més satírica. “En generacions anteriors, els poetes joves acostumaven a fer més aviat una poesia seriosa i tràgica, mentre la sàtira estava més present en el textos de poetes més grans”, comenta Tugues, tot i que pensa que “ara ja no és així”. També es va posar sobre la taula la diferència entre la poesia amorosa i la poesia eròtica i el fet que “a l’erotisme li va bé la forma del poema, perquè li dóna més força i una contundència més directa”.

La propera sessió del cicle “Encontres 080” tindrà lloc el proper mes de febrer i tractarà sobre la poesia i la performance, amb la participació de Dante Bertini i Júlia Bel.

Galeria fotogràfica

 
al sumari
   
 

 

ACEC - Canuda, 6, 5è, 08002 Barcelona
Tel. 93 318 87 48 - Fax 93 302 78 18
secretaria: secretaria@acec-web.org
redacció: redaccio@hydramedia.info