Català - Castellano
DONAR-SE D’ALTA
Llibres per escoltar, música per llegir
Noticia anterior
Noticia següent
Llibres per escoltar, música per llegir
  14/2/2025



L a primera edició del Book Music Festival posa el focus en els llibres de música, amb cada vegada més novetats, traduccions i editorials

I ara, després del boom dels docu­men­tals musi­cals, ens arriba... el dels lli­bres musi­cals? Hi ha indi­cis (nous pro­jec­tes edi­to­ri­als, espais cada vegada més gene­ro­sos en lli­bre­ries, publi­cació inces­sant de nove­tats, tra­duc­ci­ons que fins fa ben poc donàvem per impos­si­bles...) que ens per­me­ten fer que sí amb el cap, però pos­si­ble­ment serà l’èxit –o no– del pri­mer Book Music Fes­ti­val, que se cele­brarà del 21 al 23 de febrer al Cen­tre Cul­tu­ral Alba­reda, Fabra i Coats, Paral·lel 62 i la lli­bre­ria Ona de Bar­ce­lona, el que ens per­metrà dic­ta­mi­nar amb més clare­dat si la lite­ra­tura musi­cal viu a Cata­lu­nya, on la tra­dició en aquest àmbit no ha estat mai par­ti­cu­lar­ment forta, una edat d’or.

Els impul­sors de la fira són els giro­nins Jaume Mas­sa­guer i Cris­tina de For­tuny, vin­cu­lats històrica­ment a ini­ci­a­ti­ves com el Fes­ti­val In-Somni o el vell fanzín Indi­vidu ocult, que, amb la par­ti­ci­pació, també, de Ramon Moreno (Edi­ci­ons Cal·lígraf) com a comis­sari, espe­ren “plan­tar una lla­vor” mit­jançant pre­sen­ta­ci­ons de lli­bres, tau­les rodo­nes, con­ferències, ver­muts lite­ra­ris, debats i expo­si­ci­ons, amb presència d’una cin­quan­tena d’edi­to­ri­als i lli­bre­ries de tot l’Estat i con­certs com els de Koko Jean & The Tonics, Grabu o Joana Ser­rat. “Ens estra­nya que ningú fins ara hagués mun­tat una ini­ci­a­tiva com aquesta”, se sorprèn Mas­sa­guer, amb qui comen­tem que, al cap­da­vall, el Fes­ti­val In-Edit, refe­rent mun­dial i el que més espec­ta­dors con­grega a Cata­lu­nya després del de Sit­ges, va començar modes­ta­ment amb un seguit de pro­jec­ci­ons al Club Helena de la gra­ci­enca plaça del Sol. “Però si a Bar­ce­lona, que és ciu­tat literària de la Unesco, s’hi cele­bren mil fes­ti­vals de tota mena, no hi podia fal­tar un fes­ti­val com aquest!”, rei­vin­dica Mas­sa­guer, que vol que el nou Book Music Fes­ti­val, a més de “festa”, esde­vin­gui una “eina útil” per al sec­tor del lli­bre, alhora que espe­roni la publi­cació de més volums en català i animi els joves a posar-se a escriure sobre els seus herois tal com les gene­ra­ci­ons pre­ce­dents van fer per la via dels fan­zins. “Si ets fan d’un músic, el que sol venir després d’escol­tar les seves cançons és voler saber qui hi ha al dar­rere d’aques­tes cançons que creus que són tan espe­ci­als”, exposa Mas­sa­guer. “I, en això, la lite­ra­tura musi­cal hi juga un paper molt impor­tant: què fa que aquell músic a qui admi­res sigui tan tímid o esti­gui tan sonat? En els lli­bres de música, al cap­da­vall, hi pots tro­bar poe­sia, drama, fan­ta­sia, inves­ti­gació i si, per exem­ple, en lle­gei­xes un sobre [el pro­duc­tor] Phil Spec­tor, fins i tot, true crime!”

Dídac Apa­ri­cio (Con­tra) és, jun­ta­ment amb Julián Viñuales (Kul­trum, abans Glo­bal Rhythm), Alfred Crespo (66 rpm) i altres edi­tors, qui més esforços ha dedi­cat els últims anys a Bar­ce­lona a impul­sar els lli­bres musi­cals. Va començar l’aven­tura l’any 2011 amb un amic, Edu­ard Sancho, i la intenció de publi­car lli­bres sobre dues de les seves pas­si­ons: la música... i el bàsquet. Amb una vui­tan­tena de volums publi­cats, Con­tra és la res­pon­sa­ble d’haver fet sor­tir a la llum obres autòcto­nes de referència (per exem­ple, Pequeño circo, història oral de l’indie a l’Estat rea­lit­zada per Nando Cruz, o Hey, un docu­men­tadíssim –i al·luci­nant– assaig sobre la con­questa de les Amèriques de Julio Igle­sias escrit per Hans Laguna) i, sobre­tot, d’haver traduït al cas­tellà algu­nes de les obres més refe­ren­ci­als de l’última dècada quant a lite­ra­tura musi­cal, algu­nes de les quals, com Incom­pren­di­dos, sobre The Jesus and Mary Chain, o La chica del grupo, lli­bre de memòries de Kim Gor­don de Sonic Youth, publi­ca­des simultània­ment a la seva edició ori­gi­nal en anglès, la qual cosa, fa ben poc, era impen­sa­ble en aquest país. “No conec cap edi­tor de lli­bres musi­cals que s’esti­gui cons­truint una casa a l’Empordà...”, diu Apa­ri­cio, tan­ma­teix, amb mur­ri­e­ria. Par­lar de “boom”, afe­geix, li sem­bla una “fri­vo­li­tat”, però admet que “estan pas­sant coses” i revela dades interes­sants: fa més d’una set­mana que cada dia rep una pro­posta o altra d’autors locals per edi­tar un lli­bre amb Con­tra Edi­to­rial. “Com­pa­rat amb d’altres països, encara venem pocs lli­bres, però”, asse­nyala. “Hi ha vega­des que un col·lega estran­ger et diu el que ha venut al seu país del lli­bre que tu has publi­cat aquí i pen­ses: «hòsti­a­a­aaa!»”

Sílex Edi­ci­o­nes, amb Ramiro Domínguez Her­nanz com a direc­tor i el mares­menc Toni Cas­tar­nado com a edi­tor de les publi­ca­ci­ons musi­cals del segell, d’altra banda, té cin­quanta títols en marxa, amb els escrip­tors locals al cap­da­vant de les seves pri­o­ri­tats edi­to­ri­als. L’èxit en bona mesura insos­pi­tat, l’any 2017, d’Atar­de­cer en Water­loo (Manuel Recio i Iñaki García), en el top de les bio­gra­fies mun­di­als escri­tes mai sobre The Kinks, els va fer notar el feno­men. “Hi ha un interès”, cons­tata Cas­tar­nado. “Els lli­bres de música han dei­xat de ser bio­gra­fies que t’expli­quen només que tal artista va néixer aquest dia i va morir tal altre; la immensa majo­ria tenen una pàtina espe­cial, una manera pròpia d’expli­car les coses.”

La presència del català en lli­bres musi­cals (espe­ci­al­ment sobre artis­tes que no són d’aquí), però, és des­gra­ci­a­da­ment encara molt petita. Hi ha, tan­ma­teix, senyals en posi­tiu, com són la publi­cació de lli­bres sobre música d’edi­to­ri­als gene­ra­lis­tes (als tex­tos que l’any pas­sat, per exem­ple, Empúries va dedi­car a Rai­mon, Coma­ne­gra a l’Elèctrica Dharma i Folch & Folch a Car­les Saba­ter, caldrà afe­gir-hi, aviat, No faré cap més lli­bre. Retrat íntim de Marina Ros­sell, escrit per Albert Om i edi­tat per Uni­vers) o la posada en marxa d’Ender­rock Lli­bres, amb un volum recent­ment publi­cat sobre L’estaca i llançaments en pre­visió sobre el metal en català, els cin­quanta anys del Canet Rock o una bio­gra­fia d’Oriol Tram­via escrita pel seu germà Agustí Pons. “Així com cada cop hi ha més lli­bres de música, la immensa majo­ria no són en llen­gua cata­lana”, adver­teix l’edi­tor, Jordi Novell. “D’ençà que, fa uns mesos, vam anun­ciar la cre­ació d’aquesta edi­to­rial, però, no hem dei­xat de rebre ori­gi­nals o pro­pos­tes de músics amb ganes de publi­car la història de la seva vida!”.

Els ‘anys rockers’de Sierra i Fabra
És admirable que, ja en una primera edició, el Book Music Festival hagi volgut recordar Jordi Sierra i Fabra, autor de llibres i fascicles sobre rock d’autèntica referència per a diferents generacions. Sierra i Fabra, en un text inclòs en el programa de mà del festival, celebra que “per fi” a Barcelona s’hagi engendrat un festival d’aquestes característiques. En paral·lel, Sílex va publicar fa uns mesos ‘Mis años rockeros’, un llibre a través del qual el també escriptor de llibres infantils i juvenils recorda el seu pas per revistes com ara ‘Popular 1’ i ‘Disco Expres’.


Guillem Vidal - Barcelona



Programació





Artícles relacionats :

    Sense artícles relacionats
Noticia anterior
Noticia següent


Carrer de Canuda, 6. 5ª Planta
08002 Barcelona
Telf: 93 318 87 48 | Email info@acec.cat