El Festival Clàssics va tancar ahir la primera edició alhora que inaugurava la segona. De la mateixa manera que el novembre del 2019 va ser l’escriptor Alessandro Baricco, amb una conferència sobre la bellesa, qui va plantar la llavor de les propostes culturals que s’han mostrat aquest últim mes, ahir va ser l’escriptora i filòsofa belgaespanyola Chantal Maillard qui va dissertar sobre la ira, el tema sobre el qual pivotarà la segona edició del festival, la tardor del 2020.
En un hall del CCCB ple de públic, i dins del cicle Feminismes , Maillard es va demanar si la ira servia per canviar el sistema en què vivim , i, després de recórrer la mitologia grega i l’índia, contraposant dues maneres de pensar diferents, va concloure: “La ira no provoca canvis, és mercenària i només serveix als que més l’exciten”.
Maillard considera necessari un canvi de paradigma per avançar i va qualificar d’insuficient canviar el patriarcat per un matriarcat: “Cal un treball de la consciència per superar les barreres de raça, gènere o espècie”. Maillard va considerar necessari un canvi de paradigma per avançar i va qualificar d’insuficient canviar el patriarcat per un matriarcat: “Cal un treball de la consciència per superar les barreres de raça, gènere o espècie”.
Per Maillard, veient només la diferència de l’altre com una dualitat i no com l’enemic –com van fer els grecs amb les criatures híbrides dels seus mites, que van considerar monstres, a diferència de la tradició índia– “no aconseguirem ampliar els cèrcols en què ens sentim segurs i còmodes” i no millorarem la nostra societat.
El Festival Clàssics , organitzat per La Casa dels Clàssics, del Grup Som, amb la col·laboració de Focus i La Caixa, tanca la primera edició amb un 80% d’ocupació i més de 3.000 espectadors. Cal destacar l’èxit de la proposta de Sílvia Pérez Cruz i Andrés Corchero, al MNAC , amb les entrades esgotades, o Les Impuxibles, al CCCB, amb un 80% d’ocupació.
“Estem molt emocionats per totes les obres que han creat els artistes treballant en diàleg amb textos clàssics”, va afirmar Sira Abenoza, directora del festival.
Magí Camps
La Vanguardia