Domingo, 22 de diciembre de  2024



Català  


Gabi Martínez narra l’experiència com a pastor d’ovelles a Extremadura a l’assaig literari ‘Un cambio de verdad’, en què aposta per la biodiversitat i la natura
acec25/6/2020



(Foto:)
 

Pro­fund, eclèctic, com­promès, humil, gran lec­tor, sem­pre sor­pre­nent i sem­pre impe­ca­ble com a escrip­tor, Gabi Martínez pre­senta Un cam­bio de ver­dad. Una vuelta al ori­gen en tierra de pas­to­res (Seix Bar­ral), en què narra la tem­po­rada que va pas­sar en una zona d’Extre­ma­dura ano­me­nada la Sibèria tre­ba­llant de pas­tor.


Una apro­xi­mació a la natura; a la seva mare, que de petita va ser pas­tora en aquell mateix indret; al seu fill i al món que li espera; una apro­xi­mació al lec­tor des de pers­pec­ti­ves inu­su­als. Una experiència radi­cal que impulsa un canvi també radi­cal que, tant de bo, arribi a fer taca d’oli social.


Nas­cut a Bar­ce­lona el 1971, Gabi Martínez és un viat­ger dels que s’impreg­nen de l’espai que visi­ten. Ha vol­tat tot el món i de molts llocs n’ha tret –n’hem tret– un pro­fit lite­rari. A més de lli­bres de viat­ges, en té d’altres en què el viatge també és pre­sent però en un altre sen­tit, com ara Només per a gegants (2011), en què inves­tiga la mort de Jordi Magra­ner al Pakis­tan, i la magnífica Les defen­ses (2017), la intensa bio­gra­fia d’un neuròleg bipo­lar.


Un cam­bio de ver­dad, va nar­rant el com i el perquè de l’experiència i, com un pas­tor que treu el bes­tiar a pas­tu­rar, Martínez treu les refle­xi­ons que es van con­so­li­dant de mica en mica. Comen­cen cadells i arri­ben a adul­tes, comen­cen blan­ques, aca­ben negres. Con­cepte que rei­vin­dica: ove­lla negra.


Va viure aquesta experiència “per motius medi­am­bi­en­tals i morals”. “El 2006, vaig anar amb el meu fill a L’Aquàrium i vam veure dins d’una vitrina un corall de la Gran Bar­rera de Corall, a Austràlia. En un rètol deia que si la tem­pe­ra­tura del pla­neta aug­menta dos graus, el 90% d’aquesta bar­rera morirà”, explica. El seu fill Gael ales­ho­res tenia dos anys i Gabi Martínez va pen­sar que era pos­si­ble que mai no pogués veure, viva, la Gran Bar­rera. Es va “obses­si­o­nar” i va acon­se­guir anar-hi i escriure En la bar­rera (2012), títol amb doble sen­tit. “Sem­pre havia tin­gut inqui­e­tuds medi­am­bi­en­tals, però en aquell moment es va deto­nar alguna cosa que va fer que encara m’impliqués més.” Poc després, ell i Jordi Ser­ra­llonga van tirar enda­vant el pro­jecte Ani­mals invi­si­bles.


Les defen­ses ja plan­teja que “l’entorn et pot afec­tar, pot can­viar-te la vida”. “Visc en un entorn que veig cada vegada més degra­dat moral­ment, amb una gent que hau­ria d’estar donant exem­ple i el que fan és tot el con­trari, lluny de qual­se­vol equi­li­bri i amb una ètica que, per mi, no és ni tan sols res­pec­ta­ble –es lamenta–. En canvi, sí que res­pecto molt l’ètica que man­te­nen els meus pares. Els veig trans­mis­sors d’una forma de vida que s’ha donat per aca­bada, però que per a mi con­ti­nua sent un refe­rent. Ma mare, a les sobre­tau­les, con­ti­nua par­lant dels llops i del fred, en un ter­ri­tori que no he cone­gut real­ment.”


I se n’hi va anar, a Extre­ma­dura, a la més pro­funda, per conèixer aquest ter­ri­tori. “Vaig sor­tir del meu medi per, par­tint del con­trast, enten­dre molt millor com era la meva família.”


Això el va dur a refle­xi­o­nar sobre tres con­cep­tes: “Natura, mare, Espa­nya. Són tres ter­mes que, si els toques, d’una manera o altra rebràs hòsties. Amb mare pot­ser una mica menys, però amb els altres dos, segur. M’he ado­nat que, tots aquests anys, pot­ser m’he estat pre­pa­rant per afron­tar aquest tres gran temes i que, quan arri­bin els cla­te­llots, sabré què dir i per què estic par­lant d’això.”


D’ove­lles con­fessa que no en sabia res, però sí que tenia conei­xe­ments del que li havia expli­cat la seva mare i de lec­tu­res, com ara En la vida del pas­tor, de James Rebanks. Durant la con­versa apa­rei­xen com­panys de viatge: Pes­soa, Whit­man, Una­muno, Ortega y Gas­set, Mac­hado, Deli­bes, Pete Fromm...


El títol fa referència a “un canvi de veri­tat, de para­digma, a viure una experiència que et porta a un lloc que et fa can­viar verbs (ata­car per cui­dar, córrer per ralen­tit­zar), sumat al canvi que t’afecta com a per­sona, una impli­cació autèntica que et trans­forma.”


Hi va anar en ple hivern. Molts dies estava sol amb les ove­lles o dins la cabana, sense cap como­di­tat. “Un fac­tor impor­tant és que hi vaig anar a tre­ba­llar, no a obser­var i prou. A par­tir de la feina, vaig entrar d’una altra manera al ter­ri­tori, vaig con­tac­tar d’una altra manera amb les per­so­nes i, per tant, vaig rebre alguna cosa dife­rent.”


Afirma que mai no s’ha blo­que­jat a l’hora d’escriure, que té una faci­li­tat enorme per arri­bar a un lloc, aga­far les idees, estruc­tu­rar-les i, a par­tir d’aquí, començar a escriure. Sem­pre pren mol­tes notes, “refle­xi­ons i des­crip­ci­ons al fresc”. A la Sibèria extre­me­nya no li va pas­sar; al prin­cipi, es va blo­que­jar. “D’una banda, va ser pel voca­bu­lari, perquè no sabia com es deia aquell ocell o aque­lla planta, no tenia la fluïdesa que cal ni el conei­xe­ment de l’entorn per saber com fun­ci­ona aquell eco­sis­tema. I també hi va haver el sen­tit de res­pon­sa­bi­li­tat. Tot ple­gat va fer una bola que em va impe­dir escriure.” Però ho va superar. “Amb el temps de viure allà, sí que vaig poder esta­blir aquest fil que arrenca amb el corall aus­tralià i el meu fill i em porta a seguir la meva mare i acaba l’estiu amb el meu fill. Aquí es va arti­cu­lar la història que al prin­cipi no vaig saber veure”, i que el situa com a pont gene­ra­ci­o­nal.


Com que va viure una època de tem­pes­tes va tenir temps de lle­gir molt, tan­cat a la cabana; no podia fer altra cosa, sense elec­tri­ci­tat. Per això hi ha un reflex poètic i filosòfic que cons­tru­eix algu­nes de les fra­ses, gai­rebé diríem de les sentències, més potents d’un autor que ja n’acos­tuma a gene­rar mol­tes. “Vaig evi­tar ser bucòlic, però sí que vaig mos­trar les llums i ombres d’aquell espai. I com que en aquest país sem­pre mos­trem la cara turística, dei­xant bé l’espai, això és un con­flicte afe­git”, comenta, perquè té dos lli­bres atu­rats, de què no pot dir res perquè va sig­nar un con­tracte de con­fi­den­ci­a­li­tat, i dos més que li van inten­tar cen­su­rar, pre­ci­sa­ment per donar una visió més com­pleta del que va veure i no que­dar-se només amb la part posi­tiva. “Per això no s’escriu més sobre natura, perquè t’estàs enfron­tant als poders esta­blerts. Si liqui­des la bio­di­ver­si­tat a la natura, reper­cu­teix en la bio­di­ver­si­tat social.”


“Després de la dic­ta­dura, la gent va a la ciu­tat perquè l’asso­cia amb lli­ber­tat i diners. El camp és pobresa, tris­tor, duresa. La ciu­tat imposa aquest relat i el més curiós és que el camp l’hi com­pra, encara ara.”


Deixa un apunt opti­mista, però: “Crec que hi ha un desig real de can­viar les coses, però hem de cons­truir un relat que per­meti creure a la gent que és pos­si­ble.” Aquest lli­bre és una bona pri­mera pedra.




Lluís Llort
Punt Avui


   
Vídeo destacado

 
Presentación del libro 'Atreverse a saber'

[+] Vídeos

 

 

 

 

¿Quieres recibir el boletín electrónico de la ACEC?

 

 
 
 

PATROCINADA POR

Pagina nueva 2