Domingo, 22 de diciembre de  2024



Català  


''Vivim en una soci­e­tat molt hedo­nista que rebutja el dolor i el pati­ment, és més còmode igno­rar-ho i pen­sar que l’esforç sem­pre té una recom­pensa'', Víctor del Árbol.
acec1/4/2021



(Foto:)
 
Víctor del Árbol és un autor que, actu­al­ment, se sent satis­fet i agraït. Ha acon­se­guit viure només de les novel·les que publica i sap que això és un pri­vi­legi que apro­fita escri­vint cada dia, ima­gi­nant nous argu­ments, per­so­nat­ges, con­flic­tes, con­tex­tos... I famílies. “La nis­saga fami­liar és un recurs nar­ra­tiu que m’apas­si­ona perquè em per­met entron­car amb el pas­sat fami­liar i també amb la història; a més, hi cap tot: odis, afec­tes, secrets... És un uni­vers fantàstic”, afirma.


Nas­cut a Bar­ce­lona el 1968, ara pre­senta El hijo del padre (Des­tino), la seva vui­tena novel·la des que va debu­tar el 2006 amb El peso de los muer­tos. Enrere que­den vint anys com a mosso d’esqua­dra i ara té un pre­sent amb pre­mis com per exem­ple el Polar Européen per La tris­teza del samurái, el Grand Prix de Littérature Policière per Un millón de gotas i el Nadal per La víspera de casi todo. Té obra traduïda a una dot­zena d’idi­o­mes i on més tri­omfa és a França, on el 2018 va rebre el títol de cava­ller de les Arts i de les Lle­tres.


Víctor del Árbol per­cep aquesta obra com un repte superat, un final d’etapa, una mena de colofó de les pri­me­res vuit novel·les que ha publi­cat, i se’n sent orgullós. Com un pare.



El hijo del padre és una història de nis­saga fami­liar, alhora que històrica, que comença en un psi­quiàtric on està tan­cat el pro­ta­go­nista, Diego Martín, després d’haver segres­tat, tor­tu­rat i assas­si­nat Mar­tin Peace, infer­mer de la seva ger­mana Liria, l’única amb qui manté con­tacte. Martín, que és pro­fes­sor uni­ver­si­tari, forma part d’una família de cinc ger­mans que van emi­grar a la dècada de 1950 d’Extre­ma­dura a Cata­lu­nya. Un pare domi­nant i vio­lent i un avi també de pedra picada que, després de la Guerra Civil, va llui­tar amb la División Azul.


Com sol pas­sar a les novel·les de Del Árbol, tots els per­so­nat­ges patei­xen i el lec­tor anirà sabent-ne els motius: incest, mal­trac­ta­ments, adul­te­ris, men­ti­des, enve­ges, rancúnies, addic­ci­ons, humi­li­a­ci­ons inter­clas­sis­tes, malal­ties men­tals... “Vivim en una soci­e­tat molt hedo­nista que rebutja el dolor i el pati­ment, és més còmode igno­rar-ho i pen­sar que l’esforç sem­pre té una recom­pensa. El cert, però, és que com a mínim la mei­tat del que som és frus­tració, dolor i pati­ment. Quan no incor­po­rem això, de manera cons­truc­tiva, a la nos­tra vida, la infan­ti­lit­zem. I jo em nego a infan­ti­lit­zar la lite­ra­tura”, argu­menta. I afe­geix: “La lite­ra­tura sem­pre ha refle­xi­o­nat sobre els grans temes, sem­pre lli­gats a la tragèdia, perquè el que ens empeny a crear, en la dis­ci­plina que sigui, és la cerca d’allò que no tenim.”


Víctor del Árbol no és con­si­dera autor de thri­ller o de noir psi­cològic, com sovint el defi­nei­xen. En obres com El hijo del padre queda clar que va més enllà del gènere. “A les meves obres no em quedo en el pati­ment, no m’hi recreo, la bellesa sem­pre hi és, la ten­dresa, la volun­tat de com­pren­dre el pati­ment dels per­so­nat­ges.”


Diego Martín té por de con­ver­tir-se en el seu pare, a qui, quan mor, feia més de vint anys que no veia. Per això no pot enten­dre que li hagi dei­xat a ell, com a herència, la casa pai­ral. Ha arri­bat l’hora de no mirar el pas­sat amb ulls de nen i sí d’obser­var el pre­sent amb ulls d’adult. “La meva obsessió literària són les rela­ci­ons pater­no­fi­li­als, per això he inten­tat crear dos arque­tips que inclo­guin, d’alguna manera, tots els pares i tots els fills. A més, he vol­gut fer el que va fer John Stein­beck a El raïm de la ira, Juan Marsé a Últi­mas tar­des con Teresa i Miguel Deli­bes a Los san­tos ino­cen­tes, la foto­gra­fia d’una època que ja no exis­teix”, asse­gura Víctor del Árbol.


L’obra no té ele­ments auto­bi­ogràfics de gruix, però sí que admet que ha “cedit records i emo­ci­ons per­so­nals a molts dels per­so­nat­ges”. És metòdic a l’hora de deci­dir, pre­pa­rar i docu­men­tar-se sobre el que vol escriure abans de començar a redac­tar. Ha can­viat l’estil, es va posar a prova i va tre­ba­llar molt per fer-lo més apa­rent­ment sen­zill. “Quan ima­gi­nes una història, sem­pre és millor que quan la tras­lla­des al text, i ets més bon escrip­tor quan la distància entre els dos punts cada cop és menor; con­fesso que, amb El hijo del padre, per fi m’he sen­tit un gran escrip­tor.”



Víctor del Árbol per­cep aquesta obra com un repte superat, un final d’etapa, una mena de colofó de les pri­me­res vuit novel·les que ha publi­cat, i se’n sent orgullós. Com un pare.







   
Vídeo destacado

 
Presentación del libro 'Atreverse a saber'

[+] Vídeos

 

 

 

 

¿Quieres recibir el boletín electrónico de la ACEC?

 

 
 
 

PATROCINADA POR

Pagina nueva 2