Divendres, 22 de novembre de 2024



Castellano  


Andrea amb el ximango
acec13/2/2021



(Foto:)
 
La set­mana pas­sada, men­tre parlàvem amb Flàvia Com­pany –amb el nou heterònim, Andrea Mayo–, un oce­llot ens envi­ava uns inqui­e­tants udols des de la immensa selva, pai­satge de la cabana a més de sis-cents quilòmetres al sud de Bue­nos Aires. Després, la Flàvia em va acla­rir que es trac­tava d’un ximango, un rapi­nyaire del sud d’Amèrica, de qua­ranta centímetres, una senyora bèstia, diríem. L’escrip­tora em va can­tar un refrany: “No gas­tar pólvora en chi­mango”, ente­nent que no hi ha manera de cui­nar-los. L’apa­rició de l’ocell no és acci­den­tal, perquè la pri­mera novel·la d’Andrea Mayo, La planta carnívora (Proa), té molts aspec­tes de rapi­nya, de mal­trac­ta­ment, d’inten­tar devo­rar la per­so­na­li­tat de l’altre, una història de ficció sobre la rea­li­tat d’una pare­lla de dones en què el domini i el poder dei­xen de ser accep­tats per una d’elles.


 Amb títol prou explícit, la novel·la indaga en la cru­el­tat humana, en els límits, en l’atracció sexual i amo­rosa. La Flàvia ho té clar: “Andrea Mayo inves­tiga qüesti­ons que tenen més a veure amb el poder que amb l’afecte. Tracta del mal­trac­ta­ment d’una dona envers una altra, i de les seqüeles que deixa una relació com aquesta.” Li pre­gunto si es tracta d’una història auto­bi­ogràfica, però ho nega. La qüestió més for­mal, la relació d’una pare­lla en què apa­rei­xen com­por­ta­ments vio­lents, és una línia de fron­tera entre rea­li­tat i ficció que explo­rarà el nou heterònim. “A par­tir d’ara, tot el que expli­qui serà veri­tat”, sen­ten­cia de manera eloqüent i pro­vo­ca­dora. La nar­ració està estruc­tu­rada en epi­so­dis breus, amb un to més o menys clàssic. Està recre­ada amb un estil viu, nerviós, plàstic, tens i, fins i tot, una acti­tud de pro­vo­cació cap al lec­tor, que es pot por­tar fins a pas­sar-nos un informe poli­cial de denúncia per omplir, i que podríem omplir nosal­tres matei­xos si tinguéssim dub­tes del tipus de relació que man­te­nim.


23 anys després de la publi­cació de Dame pla­cer, que es ree­dita el mateix dia de la sor­tida de La planta carnívora, la Flàvia con­si­dera que la lite­ra­tura “és un joc”. “L’art és comu­ni­cació”, diu, i no dubta a rela­tar els equi­li­bris que tindrà la seva nova per­so­na­li­tat després d’anun­ciar que com a Flàvia Com­pany no tor­narà a publi­car mai: “Andrea Mayo expli­carà casos reals dels quals tin­gui notícia, des de la ficció expli­carà la rea­li­tat, és a dir, al con­trari del que fem: par­lar des de la rea­li­tat cap a la ficció.” Tenim clars els pos­si­bles equívocs, però Com­pany és una de les escrip­to­res més intel·ligents del pano­rama, que ja publi­cava novel·les molt jove­neta a l’edi­to­rial de la revista Qui­mera i ha man­tin­gut en català i en cas­tellà el llistó ben alt: “Aquesta és una història real, però no auto­bi­ogràfica. No par­teix necessària­ment de la rea­li­tat ni de la bio­gra­fia per­so­nal, però parla del que conec, perquè no et pots invo­lu­crar en el que no saps.” De fet, la novel·la des­criu les fan­ta­sies del que no veu, d’algú que li ha dema­nat l’experiència dels altres.


Rea­li­tat i ficció man­te­nen un túnel de con­nexió. “M’interessa aquest binomi i, més que auto­bi­ogràfica, és una explo­ració de les nos­tres iden­ti­tats, què som, qui som, com ens cons­truïm”, explica. La cons­trucció de la iden­ti­tat ha estat un tema pre­di­lecte de la Flàvia al llarg de la seva car­rera, amb novel·les extra­or­dinàries, i man­te­nint-se al marge de les dic­ta­du­res del mer­cat.


Ara ens porta una relació tòxica. “No faria cap dis­tinció pel fet que siguin dues dones, sinó que són dues per­so­nes. La soci­e­tat no és de cap dels gèneres, no és específica. Explico els tras­torns i els deli­ris d’algu­nes per­so­nes, de la nul·la edu­cació emo­ci­o­nal. Què sig­ni­fica l’amor, la con­fiança, l’entrega...? Tenim una visió absurda de l’amor romàntic. Hi ha mol­tes coses que fan tòxica una relació, massa obs­ta­cles per impe­dir que sigui una font de feli­ci­tat”, asse­nyala. El ximango ens torna a cri­dar des del fons de la selva.


David Castillo





   
Vídeo destacat

 
Presentació del llibre 'Atreverse a saber'

[+] Vídeos

 

 

 

 

¿Vols rebre el butlletí electrònic de l'ACEC?

 

 
 
 

PATROCINADA PER

Pagina nueva 2