Diumenge, 24 de novembre de 2024



Castellano  


Mendoza clou trilogia
acec11/4/2021



(Foto:)
 
El novel·lista Edu­ardo Men­doza clou la tri­lo­gia pro­ta­go­nit­zada per Rufo Batalla. ''Trans­bordo en Moscú'' tanca la trama de sàtira ini­ci­ada amb El rey recibe (2018) i con­ti­nu­ada amb El nego­ci­ado del yin y el yang (2019). En roda de premsa, Men­doza va dir que la novel·la “era més rodona en si mateixa”. També que “l’humor forma part de nosal­tres matei­xos, no és aliè”. Porta l’extra­va­gant per­so­natge al límit quan el casa amb una rica hereva, tot i que dis­po­sat a con­ti­nuar els embo­lics d’espia afi­ci­o­nat no oblida el príncep Tukuulo i la seva esposa. Amplia la visió de l’agi­tada tran­sició política a la pros­pe­ri­tat que sem­blava des­ti­nada a no tenir fi, tot i que ningú pre­veia els efec­tes devas­ta­dors de la cor­rupció, la crisi i, final­ment, l’epidèmia. Rufo Bata­lla es vol casar de la manera més dis­creta pos­si­ble, però la seva vida està pre­pa­rada per a l’acció. Men­tre ell intenta en va arri­bar a un període de pau, la cai­guda del mur de Berlín cul­mina un procés de trans­for­mació que pre­sa­gia la des­feta de l’URSS, i de cop i volta el que sem­blava una boge­ria, la desit­jada con­questa del regne de Livo­nia, es torna pos­si­ble.


Rufo viatja a Lon­dres, Nova York, Viena i Mos­cou, i s’enfronta a situ­a­ci­ons insòlites, obli­gat a exer­cir papers que mai hau­ria triat, “moments que va viure”, tal com va decla­rar el mateix Men­doza. Rufo des­co­breix que el ser­vei d’intel·ligència soviètic segueix el príncep. També s’ado­narà que la vida fami­liar i la d’agent secret no són fàcils de com­pa­gi­nar. Men­doza acon­se­gueix bar­re­jar la sàtira i la pica­resca amb les grans trans­for­ma­ci­ons que van can­viar el món i van pro­vo­car grans des­fe­tes arreu. Amb la seva mirada pro­funda, i alhora amb humor, men­doza fa que Rufo assis­teixi als fenòmens soci­als de l’etapa final de segle XX, escin­dit entre la plàcida existència que somi­ava i el seu estrany com­promís amb el pre­ten­dent a un tron d’ope­reta. El nou segle pre­sa­gia can­vis irre­ver­si­bles, però sem­pre que­da­ran algu­nes cer­te­ses, com quan en un diàleg ens diu “estic segur que tira­rem enda­vant.”


En la roda de premsa, el nar­ra­dor bar­ce­loní va afir­mar que el tan­ca­ment de la tri­lo­gia seria canònica: “Aquí fina­litza l’aven­tura perquè acaba amb l’últim dia del segle XX i acom­pleix els objec­tius. Al començament vaig insis­tir que no era auto­bi­ogràfica, però ara he de reconèixer que el per­so­natge se m’assem­bla en molts aspec­tes.” També va asse­gu­rar que s’havia ado­nat en la reflexió que el canvi entre el segle XX i el XXI havia estat molt clar: “Dei­xem que els del segle XXI expli­quin la seva història.” Sobre els grans can­vis inter­na­ci­o­nals que ha reco­llit a la seva dar­rera novel·la, el final de la Unió Soviètica i el que va com­por­tar: “Hi va haver el pànic que els ordi­na­dors s’anes­sin en orris, per exem­ple. No va pas­sar res i tot­hom espe­rava notícies de Nova Zelanda. No només és anecdòtic, perquè la dependència de la intel·ligència arti­fi­cial és fona­men­tal. Ara tot­hom depèn del mòbil, ja no que­den ni les cabi­nes.”





   
Vídeo destacat

 
Presentació del llibre 'Atreverse a saber'

[+] Vídeos

 

 

 

 

¿Vols rebre el butlletí electrònic de l'ACEC?

 

 
 
 

PATROCINADA PER

Pagina nueva 2