La Llei de Propietat Intel·lectual
(LPI), aprovada ara fa vint anys, és un bon mecanisme de protecció dels
drets d’autor, però la seva aplicació resulta insuficient
i inadequada. Aquesta és la principal conclusió a la qual
van arribar ahir els participants en la taula rodona per analitzar la
vigència d’aquesta llei, convidats per l ’Associació Col·legial
d’Escriptors de Catalunya (ACEC) i l’Associació d’Escriptors
en Llengua Catalana (AELC). L’acte es va celebrar al Col·legi
de Periodistes de Catalunya i va comptar amb la participació de
l’escriptor Eduardo Mendoza, el jurista Mario Sepúlveda
i els presidents de l’ACEC, Montserrat Conill, i l’AELC,
Guillem-Jordi Graells. L’escriptor Baltasar Porcel, també convidat
a l’acte, va excusar la seva assistència a darrera hora
a causa d’un problema personal imprevist, però va manifestar
suport total a la iniciativa. Entre els assistents hi havia membres de
les dues entitats i la directora general de CEDRO, Magdalena Vinent,
a més d’una àmplia representació dels mitjans
de comunicació.
L’acte tenia com a objectiu
analitzar la LPI als vint anys de la seva aprovació, però va
constituir, de fet, una taula rodona en defensa dels drets d’autor
en resposta als atacs patits recentment en casos com la compensació per
còpia privada –que es reflectirà en una imminent
Ordre Ministerial que suposarà una reducció del 25% dels
ingressos que els autors reben en aquest concepte– o la remuneració pel
préstec bibliotecari –on l’Estat ha accedit finalment
a complir la normativa europea, però amb unes quantitats irrisòries:
0,20 cèntims per llibre adquirit a les biblioteques–. En
aquest sentit, Montserrat Conill, va manifestar que “ningú s’atreviria
a afirmar que la cultura no és un dret universal, com la sanitat
o l’educació, però de la mateixa manera que no entenem
que no es pagui als metges o els mestres, es pot construir una cultura
en la qual els escriptors i els traductors deixin de percebre uns ingressos
que els pertoquen?”. Conill va reclamar que, “des de Catalunya
s’impulsi la societat a protegir a l’autor” i va defensar
la compensació per còpia privada –“perquè no és
un dret d’usuari, sinó de l’autor”– i
la remuneració pel préstec bibliotecari, “que no és
un invent d’aquest país, sinó una conquesta social
del socialisme escandinau, que s’aplica arreu d’Europa”.
Per la seva part, Guillem-Jordi Graells
va tenir unes paraules de record afectuós per Jordi Solé Tura,
que va ser el ministre que fa vint anys va ser l’artífex
de la nova Llei de Propietat Intel·lectual, que en substituïa
l’anterior, del segle XIX. Graells va convidar a reflexionar al
Ministeri de Cultura sobre la LPI: “perquè valori què s’ha
complert, què hi ha pendent i de quina manera es pot actualitzar,
enlloc dels pedaços que han fet en els darrers anys”. El
president de l’AELC va subratllar que els conflictes sobre els
drets d’autor vigents en l’actualitat situen en un mateix
punt de defensa als autors i els editors: “resulta curiós
que ara la indústria cultural aboni els mateixos arguments que
sempre hem defensat els autors quan hi havia conflictes amb els editors”,
va ironitzar. En aquesta línia, Graells va apuntar que alguns
d’aquests
punts de conflicte entre autors i editors, com el contracte d’edició, “han
estat contínues aixecades de camisa que hem patit”.
Una llei moderna i progressista
Mario Sepúlveda, advocat de les dues
associacions, va valorar positivament la LPI de 1987, qualificant-la
de “moderna i progressista”, i va ressaltar el principi bàsic d’aquesta
llei: “la propietat intel·lectual d’una obra correspon al seu autor des
del mateix moment que la crea”. Sepúlveda va assegurar que, a partir
d’aquí, “qüestionar el principi essencial de compensació i remuneració
de l’autor” per l’ús de les seves obres “no té cap sentit” i és només
una “trampa”. La crítica del balanç es va centrar en l’aplicació i
interpretació de la Llei en els contractes d’edició. “Tots els
contractes de les editorials són iguals, però el problema és que les
parts no estan en una situació equitativa i l’autor té moltes vegades
poques possibilitats de negociar”, va explicar. Per resoldre aquest
model “fracassat”, va advertir Sepúlveda, “s’ha de restablir
l’equilibri de les dues parts i ressaltar la figura de l’autor”,
objectiu que estan perseguint l’ACEC i l’AELC amb les negociacions
“optimistes” que duen a terme amb el Gremi d’Editors.
Eduardo
Mendoza, per la seva part, va aportar la seva experiència com a
escriptor en aquests vint anys com a exemple dels abusos que pateixen
els autors. El reconegut novel·lista va explicar que la situació dels
autors abans de la LPI “era caòtica” i que aquesta va permetre que les
relacions contractuals fossin més clares. Mendoza va reiterar un cop
més que “l’autor ha de cobrar com qualsevol altre professional” i va
ironitzar sobre la “concepció romàntica de la creació” com a argument
per a eliminar els drets d’autor. “Darrera d’una creació sempre hi ha
algú, i aquest algú ha de viure de la seva professió”, va sentenciar
l’escriptor. “Si no es paga per la còpia privada o el préstec
bibliotecari, ho estic pagant jo”, va resumir.