Divendres, 22 de novembre de 2024



Castellano  


El teatre del món de John Le Carré
acec15/12/2020



(Foto:)
 

Per tren­car clixés sobre l’ofici d’escrip­tor, els efec­tes de la infor­mació, la soci­o­lo­gia, la història de la guerra freda o sim­ple­ment les vir­tuts de la ins­pi­ració, John Le Carré escri­via el 2006 que “un bon escrip­tor no és expert en res excepte en ell mateix”. “I, si és llest, sobre aquest tema calla.” Des­mun­tava totes les impli­ca­ci­ons que l’han asso­ciat de manera per­ma­nent als ser­veis secrets britànics, en els quals va estar enro­lat fins a cre­mar-se al començament dels anys sei­xanta i començar a publi­car la seva fantàstica obra literària de més de mig segle, que es va trun­car el dia 12 a causa d’una pneumònia. Un dels grans cro­nis­tes de la guerra freda des­a­pa­rei­xia, tot i que no podem limi­tar l’abast de les tra­mes de les seves obre exclu­si­va­ment a l’àmbit de l’espi­o­natge entre les dues grans potències i els seus ali­ats. Algu­nes de les obres més reei­xi­des de Le Carré, com La noia del tam­bor L’infil­trat, El sas­tre de Panamà i El jar­di­ner cons­tant, ja estan ambi­en­ta­des en situ­a­ci­ons poste­ri­ors o late­rals als con­flic­tes de la post­guerra i les vel·leïtats de comu­nis­tes i capi­ta­lis­tes pel con­trol del pla­neta. Esce­na­ris com Pales­tina, la Cam­botja devas­tada, la guerra infi­nita del Líban i els pai­sat­ges de Kenya subs­tituïen els països de l’Est, el Berlín dels ini­cis del mur o el Lon­dres que va retra­tar com ningú.


El con­flicte moral o el dibuix de les per­so­na­li­tats escin­di­des dels seus per­so­nat­ges són ele­ments clau en la ver­sem­blança de les seves històries de ficció, “només a través de la ficció es pot expli­car la veri­tat”. Le Carré era pro­digiós en les des­crip­ci­ons de la debi­li­tat humana, repre­sen­tada en tots els macar­res, sas­tres i opor­tu­nis­tes que havien reem­plaçat els espies minu­ci­o­sos de la pri­mera part de la seva obra, o també els agents deca­dents que no s’aca­ba­ven de reti­rar mai dels ser­veis secrets, com si fos­sin vícti­mes d’una malas­tru­gança.


Si en la cre­ació de per­so­nat­ges abjec­tes o vícti­mes del destí va ser un mes­tre, en les tra­mes o ambi­en­ta­ci­ons encara ho va ser més. Com altres dels seus emi­nents con­tem­po­ra­nis, Eric Ambler o Gra­ham Gre­ene, Le Carré va saber col·locar un espe­rit huma­nista per davant dels con­flic­tes d’interes­sos o de la mateixa aven­tura, on podria haver deri­vat. En aquest sen­tit resulta cla­ri­fi­ca­dor el lli­bre Volar en cer­cles –que, com gran part de la seva obra, va ser traduït per Edi­ci­ons 62 des dels anys sei­xanta–, en què la memòria era l’exer­cici pre­do­mi­nen davant la ficció i les intuïcions que van exer­cir un domini capi­tal sobre els relats, tei­xits amb pre­cisió per man­te­nir des­perta l’atenció del lec­tor: un matemàtic de les tra­mes, on l’estil des­a­pa­rei­xia en bene­fici del ritme i la cadència de la història, on tot s’ha de jus­ti­fi­car, encara que sigui des del punt de vista temàtic: “Fora del món secret que vaig conèixer durant un temps, he inten­tat cons­truir un tea­tre per als mons més amplis que habi­tem. Pri­mer ve la ima­gi­nació, després la recerca de la rea­li­tat. Després torno a la ima­gi­nació i a la taula on estic asse­gut ara.” Com si visquéssim en un circ de les sen­sa­ci­ons, l’obra de Le Carré fa refle­xi­o­nar, es mos­tra escèptica i té un rere­fons de bon­ho­mia per davant dels interes­sos polítics, l’estratègia geo­política o la indústria que acaba diri­gint els movi­ments de tots ple­gats. Les mari­o­ne­tes del tea­tre de Le Carré esde­vin­dran clàssi­ques en un món en crisi després de les bom­bes atòmiques i els ali­ats estranys que van sor­gir de la guerra i que ràpida­ment van demos­trar que no s’esti­ma­ven gens. Le Carré va ser tes­ti­moni d’aquell temps, però no única­ment. El subs­trat res­tant és el reflex de l’ànima humana fràgil i can­vi­ant.



   
Vídeo destacat

 
Presentació del llibre 'Atreverse a saber'

[+] Vídeos

 

 

 

 

¿Vols rebre el butlletí electrònic de l'ACEC?

 

 
 
 

PATROCINADA PER

Pagina nueva 2