La presència de les dones en el cinema, des de la direcció fins la interpretació i del guió al muntatge, va ser massiva i molt significativa a Europa i als Estats Units fins l’any 1930. Amb l’rribada del so, quan el cine se va convertir en industria, les dones van ser relegades, durant molt de temps, al paper de “stars” o a posicions subordinades.
La primera directora i productora va ser Alice Guy, més tard arribaren les nord-americanes Lois Weber i Dorothy Arzner; l’alemanya Lotte Reiniger; Germaine Dulac, francesa; les soviètiques Esfir Shub i Olga Preobrezhinskaya; les italianes Elvira Notari i Lea Giunchi i moltes altres. Algunes d’elles va estar actives des dels inicis del cinema, quan les dones ni tan sols tenien dret a votar. Tot i així, son pràcticament desconegudes, no reconegudes o estan oblidades. No totes es declararen feministes, però moltes posaven una mirada femenina en el seu treball i totes van aconseguir crear un paper original e independent dins els codis cinematogràfics i, sovint, fora del sistema dels grans estudis.
A càrrec de Nadia Pizzuti
PROGRAMA
1) ALICE GUY, LA PRIMERA (1873-1968)
8 curts i cortíssims: La fée aux choux (la fada de les cols) 1897 de 56”, Ballet Libella 1897 42”, Au bal de Flore/Les fredaines de Pierrette 1900 4’, Une femme collante (Una dona enganxifosa) 1906 3’, Madame a des envies (La senyora els seus capricis) 1906 4:42”, Les résultats du féminisme (Les conseqüències del feminisme) 1906 7’ , Le piano irrésistible (El piano irresistible) 1906 5’, Le matelas épileptique (El matalàs epilèptic), 1906 9'30”
2) DIVAS Y NO DIVAS ENTRE EUROPA Y USA
Curts i seqüències de Lois Weber (Hypocrites,1915 4') Asta Nielsen (Afgrunden,1910 3'; Zapatas Bande,1914 3’; Hamlet,1921 4'45”), Lotte Reiniger (Carmen,1933, 4’), Musidora (actriz, serial Les Vampires,1915 2’45”),Olga Preobrazhenskaya (Les dones de Ryazan, 1927 4'), Yelizaveta Svilova (muntatge de L’home de la càmera-D.Vertov, 1929 4’20”),
3) DOROTHY ARZNER, LA MUJER QUE DESAFIÓ HOLLYWOOD
Seqüència de “Dance, Girl, Dance” (Balla, noieta, balla), 1940 2’20”.
4) GERMAINE DULAC, LA VANGUARDIA FEMINISTA
Extracte de ‘La coquille et le clergyman’ (La petxina y el sacerdot), 1927 5’, Thèmes et variations, 1928 2’
6) LA CARGA DE LAS ITALIANAS
Fragment de 'Cenere' (Cendra) 1916, 3' de Eleonora Duse i curtmetratge ‘Lea e il gomitolo’ (Lea y l’oblit) de Lea Giunchi 1913 4’47”.
Dia 16 d'octubre a les 19,00 hores
Ca la dona, Ripoll, 25, Barcelona