El polític portuguès António Vitorino, que exerceix com a mediador europeu entre la indústria tecnològica i les societats de gestió de drets d’autor, ha presentat les seves recomanacions a la Comissió Europea sobre el procés per harmonitzar els cànons de compensació per còpia privada. El seu dictamen confirma “la legalitat i els avantatges” del sistema denominat com a “clàssic”, en què s’abona la compensació mitjançant un gravamen en la comercialització dels dispositius de reproducció. A més, també expressa que “no és aconsellable un canvi dràstic” d’aquest sistema per altres alternatives que “encara no han estat valorades d’una manera suficient”. Vitorino acaba citant el cas concret de la reprografia, que afecta essencialment els autors i els editors de llibres i altres publicacions, en què recomana “que es potenciï el sistema de llicències, sobretot, en sectors com l’ensenyament”. Una política que CEDRO, precisament, ha intensificat en els darrers anys.
El sistema de compensació per còpia privada espanyol va ser modificat pel govern central a finals de l’any passat. Des d’aleshores, la indústria tecnològica ja no està obligada a abonar el cànon de compensació, que s’ha substituït per una partida econòmica inclosa en els pressupostos generals de l’Estat i que resulta accentuadament inferior en comparació al sistema utilitzat fins ara. Un model, de moment, sense cap altre valedor a la Unió Europea. El canvi ha suposat, entre altres coses, que els titulars dels drets de llibres, cançons i pel·lícules hagin rebut només 5 milions d’euros per compensació durant el 2012; 110 milions menys del que havien recaptat l’any anterior. Espanya és l'Estat de la Unió Europea on els drets d’autor per còpia privada estan menys protegits.